OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Teď už je mi definitivně jasné, že by bylo bývalo velikou chybou napsat tuto recenzi o pár měsíců dříve. První kontakt s „Lazarus“ se dal popsat jako probuzení sympatií, ovšem o nějakém výraznějším zalíbení nemohlo být řeči. A to je tedy alespoň v mém případě právě ten problém. Novinka francouzských HACRIDE totiž postupem času naplno a až s obdivuhodnou zarputilostí dokazuje svoje zpočátku skryté kvality a představuje jedno z nejméně očekávaných pozitivních hudebních překvapení v letošním roce.
Že se tato čtveřice nehodlá spokojit s rolí „těch v pozadí“ už tak trochu naznačila na předchozí, dva roky staré desce „Amoeba“, ale v porovnání se současností její tehdejší počínání vypadá jen jako takové zahřívací kolo, či poslední důrazné varování. Ne, že by došlo k nějaké výraznější žánrové obměně. Svoji metalovou modernu postavenou na burácejících kytarách a výrazném expresivním vokálu Samueala Bourreau si pečlivě hýčkají i nadále, ale do popředí se dostává v tomto žánru prvek nepříliš často vídaný – epické pojetí. Už jen fakt, že úvodní a na albu výrazně nejdelší skladba přesahuje stopáž patnácti minut, svědčí o tom, že HACRIDE mají pro své snažení dostatek sebevědomí a své cestě bezvýhradně věří. To by samozřejmě samo o sobě nestačilo, pokud by neměli k dispozici silný arsenál kompozičních nápadů a schopnost udržet sedmičku dlouhých skladeb pohromadě tak, aby z nich nezůstalo jen chaotické torzo sice zdařilých, leč nesmyslně naskládaných motivů.
V tomto ohledu mnohé už napoví hned úvod. „To Walk Among Them“ zpočátku trošku oklame nenápadným rozjezdem, ale další průběh už tolik slitování mít nebude. Burácející skladbě nechybí výrazné emoce a oproti minulosti i ještě markantnější příklon k technickému pojetí. HACRIDE servírují kompoziční nápady, překypují rytmickými zvraty, aby vzápětí uklidnili vyhrocenou situaci zvolňující mezihrou. Pravý epický nádech dostává skladba až ve své druhé polovině, kde se otevírá ještě větší prostor pro odproštění se od klasické písníčkové stavby. Velkolepý vstup do světa HACRIDE roku 2009 jednoznačně definuje i další podobu jejich aktuální nahrávky. Francouzi i nadále zkoušejí, co všechno si v rámci žánrových mantinelů ještě můžou dovolit a kam se z nich dá alespoň na skok odskočit. Black metalové náznaky v „Act Of God“ anebo doprostřed alba vsazená instrumentální skoroukolébavka „Phenomenon“ jsou jen částmi této až překvapivé pestré a organické hudební mozaiky.
Je velmi sympatické, že HACRIDE na to šli tímto nepříliš přímočarým způsobem, vyžadujícím přeci jen poněkud větší, než obvyklé zapojení posluchače. Možná, že zatím ještě ne úplně dokonale, nicméně více než dobře, velmi účelně a především s puncem osobitosti se jim podařilo vytvořit variaci na propojení moderního metalového zvuku, jak ho prezentují například jejich krajané GOJIRA anebo holandští TEXTURES, s různými zdánlivě cizorodými prvky. Možná, že tohle přirovnání bude trošku mimo, ale „Lazarus“ mi nabízí přesně to, co mi nedokázal při své komplexnosti nabídnout „Lazarus Bird“ (podobnost názvů čistě náhodná?) Švédů BURST. Tím míním schopnost vynutit a především udržet si pozornost po celou dobu trvání nahrávky, která staví na skladbách delší stopáže a tvůrčím přetlaku autorů. To se těmto Francouzům daří zatím skvěle. Spíše mám pocit, že čím dál tím lépe.
Francouzi natočili silný materiál. Metalová moderna a epické pojetí ve velmi osobitém balení.
8,5 / 10
Samuel Bourreau
- zpěv
Adrien Grousset
- kytara
Benoist Danneville
- basa
Olivier Laffond
- bicí
1. To Walk Among Them
2. Act Of God
3. Lazarus
4. Phenomenon
5. A World Of Lies
6. Awakening
7. My Enemy
Back To Where You've Never Been (2013)
Lazarus (2009)
Amoeba (2007)
Deviant Current Signal (2005)
Cyanide Echoes (demo) (2003)
Datum vydání: Pondělí, 20. dubna 2009
Vydavatel: Listenable Records
Stopáž: 59:23
Po 10ti posleších jsem se do toho dostal a dalších 40 mě to baví a je na tom co objevovat. Supr.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.